vrijdag 3 januari 2014

Granny 'Afrikaanse Bloem'


Allereerst voor iedereen een
GEZOND, KLEURRIJK & CREATIEF 2014


2014 is weer goed van start gegaan!
Tijdens onze fijne, gezellige en rustige vakantie, ben ik begonnen aan deze Granny's.

Ik betrap me er zelf op dat ik toch vaak naar dezelfde kleurtjes grijp.
Probeer soms wat andere combinaties te maken maar
dit blijft toch wel 1 van mijn favoriete kleurencombinaties.


Haakpatroon:

Toer 1: Haak 6 Losse en sluit ring met een Halve Vaste. Haak 2 Stokjes + 1 Losse, in totaal 8x
Toer 2: Haak in de Losse van de vorige toer, 3 Stokjes + 1 Losse
Toer 3: Haak in de Losse van de vorige toer, 2 Stokjes + 2 Losse + 2 Stokjes
Toer 4: Haak in de 2 Losse van de vorige toer, 7 Stokjes
Toer 5: Haak in elke steek 1 Vaste en een Lange Vaste tussen de blaadjes. Steek deze Lange Vaste in tussen de blaadjes van Toer 3.
Toer 6:  *Haak in de Lange Vaste van de vorige toer, 1 Half Stokje. Vervolgens haak je 1 Vaste in de volgende 4 steken, 1 Half Stokje in de volgende steek, 1 Stokje in de volgende 2 steken, 1 Dubbel Stokje  + 3 Losse + 1 Dubbel Stokje in de volgende steek(Lange Vaste),  1 Stokje in de volgende 2 steken, 1 Half Stokje in de volgende steek, 1 Vaste in de volgende 4 steken*. Herhaal *_* tot het eind. 
Toer 7: Haak in elke steek 1 Half Stokje. In de hoeken (3 Losse van de vorige toer) haak je 3 Halve Stokjes.

Het oorspronkelijk Engelse patroon met foto-uitleg vind je hier. Alleen de laatste toer (Toer 7) heb ik aangepast.


Ook krijg ik vaak de vraag hoe ik de Granny's aan elkaar haak.

Dit doe ik als volgt:
Leg de goede kanten van 2 Granny's op elkaar en haak door de V-tjes
de Granny's aan elkaar dmv een Vaste.


 

Zo krijg je aan de voorkant deze streepjes.


Garen: Phildar Coton3
Kleuren: Rouge (84), Petunia (68), Jade (58), Piscine (42), Blanc (10)

Nu nog even goed genieten van het laatste weekend.
Maandag gaan we weer allemaal van start.

FIJN WEEKEND ALLEMAAL!


31 opmerkingen:

  1. Jij ook een gelukkig, gezond, kleurrijk en creatief 2014 gewenst!
    Het begin is er. Mooi patroon en ook mijn favoriete garen heb je gebruikt!
    Leuk dat je het patroon hier deelt!
    Fijn weekend!
    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook de beste wensen voor jou, en dit ziet er prachtig uit x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je grijpt naar de goeie kleuren wat mij betreft! Leuk patroon ook. Ik ben op dit moment de granny squares aan het haken die je 28 oktober plaatste. Heel leuk om te doen. Deze wil ik ook eens proberen. Bedankt weer voor het delen. Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel bekend patroontje voor mij. Zelf wil ik er een sprei van maken, dus met mijn inmiddels 100 vierkantjes in alle kleuren heb ik nog even te gaan. Jouw kleurencombinatie is heerlijk fris. Ik ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken. Groetjes, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het patroon. Ik heb sindskort het haken ontdekt, maar deze granny's zien er echt super uit!
    Groetjes Mama C

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik wilde je even laten weten dat jij me aan het haken hebt gekregen! Ik wilde het al een tijdje maar dacht dat het erg moeilijk was. Dankzij jouw stap voor stap uitleg van de Granny op 28 oktober geplaatst heb ik mijn eerste square gehaakt!! Die kleuren hebben we overgehaald om aan de slag te gaan. Heerlijk om met zulke vrolijke kleuren te werken. Heel erg bedankt voor het plaatsen van weer een nieuwe square. Ik hoop dat er dit jaar veel gaan volgen. Je hebt er een fan bij :-)

    gr Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi hoi ook van mij de allerbeste wensen voor 2014, ik vind je blog helemaal te gek met al die kleurtjes zo vrolijk en gezellig. Bedankt voor het delen van de patronen ik ben met een Granny bezig al gaat het niet zo snel (heel wat jaren niet gehaakt) maar leer veel hier bij je.

    Liefs
    Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij ook de beste wensen voor 2014.
    De bloem is heel mooi! Ik heb eens een vergelijkbare bloem gehaakt (of was die hetzelfde?...).
    http://mariannehaakt.blogspot.nl/2013/01/tas.html

    Je hebt prachtige kleuren gebruikt.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij ook een goed en gezond 2014!

    super leuke Granny's heb je weer gemaakt, met mooie kleuren! Ik kan er wel uren naar kijken, word er zo blij van :D
    Bedankt voor het delen van het patroon, ik zet m op mn To Do-list

    grtzz Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een geweldig creatief en goed 2014 gewenst!
    De kleuren zijn goed hoor! Ook een van mijn favoriete kleurencombinaties!
    Tot gauw!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige granny en mooie kleuren.
    Bedankt voor de uitleg.

    Fijn weekend groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Phoe, net je (nieuwe) site ontdekt, wat een heerlijkheid om even rond te kijken!
    Complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind je site met je haakwerk zo mooi! Heb hem onder mijn favorieten gezet. Jouw smaak komt overeen met die van mij... dus je bezorgd me nog meer ideeën ;) . Mijn lijstje is zo lang en mijn hoofd zo vol creatieve ideeën, ik kom tijd te kort! Herken je dat?

    En je je rokjes bij Petit Fee... zo mooi. Knap hoor, dat kan ik (nog) niet, ik kijk er vol bewondering naar!

    Je bent ook welkom bij mij. Heb net een fles om gehaakt in Pip kleuren, blijft een mooie kleurencombinatie! (ben alleen niet zo van de groen;)

    Lieve groetjes,

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow die zijn prachtig!! Dankjewel voor je inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er heel leuk uit! Leuke kleuren ook! Groetjes Lisanne

    www.draadenpraat.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik zet het hier maar ff neer hihi http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2014/01/streepdeken-compleet-met-vaste-en-actie.html k heb je bloemen gebruikt THNXXXXXXX xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb net je site ontdekt en wat is ie inspirerend!!! Ben volger geworden, ben benieuwd naar meer.
    Kom ook gerust eens bij mij 'piepen' als je zin hebt.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vond net via,via je blog,als beginnend haakster ga ik je volgen en hopelijk kan ik ooit je patroontjes haken,ziet er gaaf uit je blog,fijne week,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sommige kleurcombinaties zijn gewoon te goed om niet vaker dan eens te gebruiken. Begrijp het helemaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige bloem. Ben je ook gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. in toer 5 staat langevaste snap niet helemaal wat hier mee bedoeld wordt. kunt u mij mischien uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat kan jij mooi haken,dit patroon ga ik zeker ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben deze Afrikaanse bloemen aan het haken. Wat een super kleuren gebruik jij, daar word ik helemaal vrolijk van. Graag wil ik van je weten welke maat haaknaald je hiervoor gebruikt met Phildar cotton 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. erg bedankt wat zijn ze mooi je grannys ik heb je gisteren gevonden op google en ben direct aan de haak geslagen en het lukt me echt bedankt en prachtige kleuren die ga ik volgende week ook halen naar phildar maar welke haaknaald neem je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik haak meestal met haaknaald nummer 4, soms met 3 als ik het wat strakker wil. Je kunt het beste even uitproberen wat voor jou het fijnst werkt. Succes!!
      Groetjes, Liane

      Verwijderen
    2. Ik wil graag deze granny haken, alleen dan dubbel zo groot. Hoe pak ik dat aan?

      Verwijderen
  26. Hoi! Wat een mooie granny! Ben meteen aan de slag gegaan. Maar ik kom maar niet verder dan toer 6... het is net of ik dan steken te kort kom om al die steken twee maken.... heb jij de gouden tip?!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooi patroon net eens gemaakt mooi resultaat

    BeantwoordenVerwijderen