donderdag 9 augustus 2012

Patroon Bloem Granny (Flower Granny)


Hier dan het patroon van de Bloem Granny. Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te schrijven inclusief foto's.

SUCCES!


1. haak 7 Losse en sluit de ring met een Halve Vaste

2. haak in de ring *2 Stokjes (eerste stokje=3 losse), 1 Losse*. Herhaal *-* nog 7x (totaal 8). Sluit met een Halve Vaste.


3. haak in elke Losse van de vorige toer *1 Vaste, 1 Stokje, 1 Dubbel Stokje, 1 Stokje, 1 Vaste*. Herhaal *-* nog 7x (totaal 8 blaadjes). Sluit met een Halve Vaste.



4. haakwerk omkeren en verder gaan aan de achterkant.
haak een Halve Vaste om de 2 Stokjes van Toer 2., vervolgens 6 Losse. Herhaal dit weer 7x en zo krijg je 8 boogjes van 6 Losse. Sluit met een Halve Vaste.



5. haakwerk omkeren en verder gaan aan de voorkant.
haak in elk boogje van de vorige toer *1 Vaste, 1 Stokje, 3x een Dubbel Stokje, 1 Stokje, 1 Vaste*. Herhaal *-* nog 7x (totaal 8 blaadjes). Sluit met een Halve Vaste.



6. haakwerk omkeren en verder gaan aan de achterkant.
haak een Halve Vaste om de Halve Vaste van de boogjes uit Toer 4., vervolgens 8 Losse. Sla er elke keer 1 over zodat je in totaal 4 boogjes krijgt. Dit moet dadelijk het vierkant worden van de Granny. Sluit met een Halve Vaste.




7. haakwerk omkeren en verder gaan aan de voorkant.
haak in elk boogje van de vorige toer *9 Stokjes, 1 Losse*. Herhaal *-* nog 3x (totaal 4). Sluit met een Halve Vaste.

 Zo ziet het er aan de achterkant uit

8. haak steeds na 3 Stokjes van de vorige Toer, 3 Stokjes (Tussen het derde en vierde Stokje van de vorige toer, haak je 3 Stokjes en tussen de zesde en zevende Stokje, haak je 3 Stokjes).
In de Losse van de vorige Toer, haak je 3 Stokjes, 1 Losse, 3 Stokjes (dit zijn de hoeken). Sluit met een Halve Vaste. Zo krijg je al een vierkantje.



 9. Doe hetzelfde al de vorige Toer dus haak om de 3 Stokjes van de vorige Toer, 3 Stokjes. In de Losse van de vorige Toer, haak je 3 Stokjes, 1 Losse, 3 Stokjes (dit zijn de hoeken). Sluit met een Halve Vaste. Zo krijg je al een vierkantje.


 10. En als laatste haak je nog een randje Vaste er omheen. In de hoeken (Losse) haak je 2 Vaste.


En nu is je Bloem Granny klaar!

Voorkant

Achterkant

Ik hoop dat het gelukt is. Mocht er iets onduidelijk zijn, dan kun je altijd een berichtje achterlaten of een mailtje sturen.

Ook ben ik nieuwsgierig naar jullie Bloem Granny's. Dus heb je er eentje gemaakt volgens dit patroontje, laat het dan hier in een berichtje even weten.

67 opmerkingen:

  1. Wauw, hartstikke bedankt voor de moeite!!
    Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ga hem straks eens proberen, maar het ziet er mij toch eenheel duidelijke uitleg uit! ik heb wel andere kleurtjes dus het zal zo mooi niet zijn, maarwe proberen toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was begonnen met een engelse omschrijving, lastig. Dus dit komt precies op tijd. En wat een duidelijke foto's. Zal van het eindresultaat een foto stren. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het patroon! ga hem zeker een keer proberen!
    groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, lieve kleurtjes, dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartstikke leuk! Wilde altijd al weten hoe dat nou moest. Thanks! upc upc

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maravilloso!!! gracias por el paso a paso

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel! Die print ik uit en gaat mee op vakantie :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tof! Ik pin hem direct voor als ik nog eens veel tijd heb. Weet je misschien ook hoeveel garen je moet kopen voor er een dekentje mee te maken? En hoe zet je ze dan het best aan elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik echt niet te zeggen hoeveel je dan nodig hebt. Sorry!
      Ik vind dat een beetje moeilijk uit leggen hoe je ze het beste aan elkaar haakt maar ik zal in mijn volgende blogstukje het wel even met foto's laten zien. Voorlopig ben je eerst denk nog wel druk om heel veel granny's te haken voordat je ze aan elkaar maakt ;-)

      Verwijderen
  10. Gevonden! die ga ik zeker proberen, maar met welke haaknaald heb je deze gemaakt? Bibi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bibi, ik heb deze gehaakt met haaknaald 3,5 maar nummer 3 kan ook hoor ;-)

      Verwijderen
  11. Wat een schattige granny, die kende ik nog niet maar is echt super voor een kussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg mooi! Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nice grannies! I love the colors you used. Thanks for sharing this pattern! Liz

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze zijn echt super mooi zeg. Dankjewel voor het uitschrijven van het patroon. Ga ik zeker uitproberen. Kun je aangeven welke kleuren roze je precies gebruikt hebt? Want die kan ikniet terug vinden. Groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is van Phil Coton 3 en de volgende kleuren:
      licht roze: kleurnummer 035 Petunia
      hard roze: kleurnummer 034 Oeillet

      Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Volgens mij kan je het beste zoeken via de kleurNaam.

      Verwijderen
  15. Ze zijn echt super mooi zeg. Dankjewel voor het uitschrijven van het patroon. Ga ik zeker uitproberen. Kun je aangeven welke kleuren roze je precies gebruikt hebt? Want die kan ikniet terug vinden. Groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik keek elke dag even of je het patroon er al op had staan, ben er erg blij mee. Ben meteen begonnen met proberen en de uitleg is heel erg duidelijk, zelfs voor een beginner zoals ik. Ik kom nu wel in de problemen bij de achterste bloemblaadjes, het driedubbele stokje wordt een soort puntje, wat doe ik fout? Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wat doe je fout? Ik snap niet dat er een puntje uit komt omdat je toch 3x van het zelfde formaat dubbele stokjes naast elkaar maakt. Dus dat zou niet echt een puntje moeten worden.
      Je haakt dus in zo'n boogje: 1 vaste, 1 stokje, 3x een dubbel stokje, 1 stokje, 1 vaste.

      Nu dat ik het zo schrijf, denk ik dus dat jij 1x een driedubbel stokje maakt ;-). Dat zal dan denk ik de fout zijn. Klopt dat??

      Verwijderen
    2. Ik heb direct dit in mijn patroon er duidelijker neergezet. Dus bedankt voor de tip ;-)

      Verwijderen
  17. Dank je wel voor je snelle reaktie! Ik had inderdaad een Driedubbel stokje genomen. De volgende wordt nu vast nog mooier. Ik haak pas 5 weken en ik word helemaal blij van de mooie kleurtjes die je gebruikt en de duidelijke patronen. Die bloemenslinger is ook zo leuk! Ik ga snel weer verder, groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waauuuuw Prachtig, bedankt voor de uitleg, ga ze zo eens proberen te maken, als het lukt en ik ze op mijn blog zet zal ik jou blog erbij vermelden, fijne dag. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor dit patroon. Ze zijn erg mooi en ik ga deze zeker eens maken.
    groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een super leuke granny square! Ik wil hem heel graag in de kleuren maken die jij hebt gebruikt. Zou je die misschien willen delen? Alvast heel erg bedankt en bedankt voor het mooie patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Daantje,
    Dank je wel!

    Het garen is van Phildar - Phil Coton 3 in de volgende kleuren:
    kleurnummer: 043 Pistache
    kleurnummer: 042 Piscine
    kleurnummer: 035 Petunia
    kleurnummer: 034 Oeillet

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liane,

      Heel erg bedankt! Ik ga meteen op zoek!
      Ik ben helemaal weg van die kleurtjes dus ik denk dat ik maar meerdere bolletjes in ga slaan hahaha

      Groetjes Danielle

      Verwijderen
  22. HOISUPER BEDANKT VOOR DE GOEDE UITLEG..BEN AL 2 WEKEN AAN HET PRUTSEN MAAR LUKKEN ME NIET...TOTDAT IK JOU SITE ONTDEKTE TOPPIE..HEB JE LINK OPGESLAGEN STAAN MEER LEUKE DINGEN OP
    GR GERRIE

    BeantwoordenVerwijderen
  23. bedankt was al lang naar dit opzoek...... ik ga ermee aan de slag!
    groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Danke für die tolle Anleitung!!! WUNDERSCHÖN :-)
    Liebe Grüße aus Deutschland von Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw!!! Duidelijke beschrijving. Met de foto's erbij kan het bijna niet meer misgaan. Ik ben met mijn resultaat erg blij in elk geval. Bedankt voor het delen van het patroon.

    Groetjes Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dank! Ik ga gelijk aan de slag...wat een leuke en lieve bloemetje op de square! Foto's en link zul je binnenkort wel op mijn blog vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. super leuk! was al een tijdje bezig met granny's te haken , maar deze met het bloemetje ga ik zeker ook maken, ze zijn heel erg leuk! bedankt voor het delen van je patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Helemaal leuk en helder! Net een week aan het haken en ik had hem in 1 keer helemaal goed dankzij je heldere uitleg en goede foto's. Ik alleen heb de square anders afgemaakt dan jij hem hebt omdat ik aan het sparen ben voor een quilt dus vind het mooier dat de squares dan gelijk zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi
    super mooi en goed beschreven patroontje.
    Ik ga er patchwork kussentje van maken.
    Bedankt
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bedankt voor deze duidelijke beschrijving!
    Groetjes
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Superleuk, ik heb er een gemaakt en ben verkocht! Heel duidelijk ook met die fotos. Ik ga er een babydeken van maken denk ik, nu nog ff bedenken hoeveel katoen ik ga bestellen....

    BeantwoordenVerwijderen
  32. goedenavond

    wat een leuk patroon,ik ben gelijk begonnen maar blijf nu steken bij punt 5,ik snap niet helemaal hoe je het voor vast zet en waar en als ik de stokjes doe zoals je beschrijft dan word het anders??
    wat doe ik verkeerd,tis voor mij allemaal nieuw ben net begonnen met haken.

    vr gr

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dankjewel voor het patroon! Ik ga het waarschijnlijk gebruiken voor een kussen!
    Groetjes jacoline

    BeantwoordenVerwijderen
  34. hallo super bedankt voor de leuke patronen.
    ik ben niet meer te stoppen.
    Ze zijn makkelijk te haken en zien er allemaal tof uit.

    vr. gr. Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een mooie granny! Ik heb er inmiddels een heleboel gehaakt en was stiekem ook wel benieuwd hoe het bij jou is vergaan.... Ging je voor een deken of iets anders? Liefs Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcella, Bedankt voor je leuke reactie! Het is een kussentje geworden. Deze is naar een nichtje gegaan en heb er eigenlijk geen foto van gemaakt. Binnenkort als ik daar ben, toch maar eens doen. Is wel een leuk eindresultaat geworden.

      Verwijderen
  36. al een heel eind op weg met deze mooie granny:-)... Alleen bij 5 loop ik vast. Ik snap niet goed waar ik insteken en haken moet. Hoop dat je me kan helpen. Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Beste Carmen,
    Bij punt 4 heb je boogjes/lussen gehaakt van Losse. Dus het insteken doe je gewoon door de lus (dus niet door een steek). Bij punt 6 en 7 is dit ook het geval en kun je misschien beter zien wat ik bedoel.
    Als je er nog niet uitkomt, dan laat maar even weten.
    Groetjes, Liane

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Erg duidelijk uitgelegd. Wil een sprei gaan maken maar hoe maak ik ze aan elkaar vast?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Vind dit stukje op de een of andere manier " altijd" lastig.

    2. haak in de ring *2 Stokjes (eerste stokje=3 losse), 1 Losse*. Herhaal *-* nog 7x (totaal 8). Sluit met een Halve Vaste.


    Die halve vasten aan het einde waar plaats je die precies. doe je die in de 3de lossen vanaf onder of tussen het gat of...? Vind dit steeds lastig, kan je mij ajb helpen. tx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je eindigt met de Halve Vaste in de 3de losse (= van het eerste stokje).

      Wanneer je moet sluiten aan het eerste stokje, is dit altijd in de 3de losse.

      Verwijderen
    2. Maar dan heb je een lusje toch van de lossen niet twee want dan zit je er tussen he?

      Bij de volgende toer moet je er tussen he tussen de lossen. dan heb je wel 2 lussen he klopt dat, bedankt voor je hulp.

      Verwijderen
  40. Bij 3 als je de blaadjes hebt gemaakt waar doe je dan de halve vasten aan maken?
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Halve Vaste maak je vast in de eerste Vaste van die toer 3. Dus de eerste steek waarmee je begonnen bent.

      Verwijderen
  41. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ja mijn deken is af!! Dankzij jouw leuke granny... Heel erg bedankt!

    Liefs Marcella

    http://meetjelief.blogspot.nl/2013/06/gehaakte-deken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Leuk patroon! Ik loop als zeer beginnend haakster alleen vast op punt 8: "haak om de 3 stokjes van de vorige toer, 3 stokjes". In toer 7 heb ik 4x9 stokjes gehaakt, moet ik in de eerste en laatste drie van die negen stokjes haken? Of hoe is het bedoeld? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wacht, ik ben er uit.. Tussen het 3e/4e en 6e/7e stokje van de vorige toer.

      Verwijderen
  44. Mooi zeg,ga ik proberen.Bedankt voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. bij toer 9 haak je 3 stokjes, sla je er 3 over en haakt weer 3 stokjes, moet er niet iedere keer 1 losse na die 3 stokjes gehaakt worden en dan in de hoek 2 losse ipv 1 losse

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Thanks very much, you made a very good tutto, thanks for share it.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Zou ik dit patroontje al aankunnen als beginner? Dit is echt wat ik zocht! Ik wil de bloemen in zwart/beige gaan haken. Om in een eerder modern interieur een speels accentje toe te voegen. Benieuwd of ik een kussen ga klaar krijgen of dat het bij één bloempje blijft of helemaal niks ;-)
    Bedankt voor de duidelijke uitleg! Nu nog garen en haaknaald en starten maar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Heidi,
      Ook als beginner moet dit denk wel te doen zijn omdat er geen moeilijk steken tussen zitten. En het is fijn dat je ook dmv de foto's kunt zien hoe je het moet doen en waar je in moet steken. Mocht je er niet uitkomen dan kan je me altijd mailen met de vraag. Heel veel succes!!
      Groetjes, Liane

      Verwijderen
  48. Hoi Liane, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met punt 8, haak om de 3 stokjes van de vorige toer 3 stokjes. welke van de 9 bedoel je hiermee? ik zag dat J ook wat moeite ermee had, maar ik snap het nog steeds niet....kun je het uitleggen? dank je wel! gr, ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de zin iets aangepast, misschien is het dan iets duidelijk. Je hebt in de vorige toer 9 Stokjes. Tussen het derde en vierde Stokje van de vorige toer, haak je 3 Stokjes en tussen de zesde en zevende Stokje, haak je 3 Stokjes. Dus na 3 Stokjes van de vorige steek haak je 3 stokjes.
      Na het negende stokje van de vorige toer (waar 1 losse zit), haak je 3 Stokjes-1 Losse - 3 Stokjes.
      Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
      Groetjes, Liane

      Verwijderen
  49. Bedankt voor het delen van deze mooie bloem. Ik heb er al verschillende gehaakt in de kleuren van een madeliefje en met achtergrond zeegroen, afgeboord met wit. Dit wordt een kinderbeddekentje. Met de kleuren van 'floddertje'. Gr.Ivette

    BeantwoordenVerwijderen